Vypravování o vzniku přísloví – vzor maturitní písemky z ČJ 2019 podzim

 

Vypravování o tom, jak mohlo vzniknout jedno z přísloví, je skvělým příkladem vzorově vypracované maturitní písemné práce z češtiny 2019 podzim. Pokud hledáte inspiraci a rady, jak napsat vlastní vypravování, naše vzorové texty vám mohou být cenným vodítkem. Nový Amos vám přeje mnoho úspěchů nejen při maturitní písemce z češtiny, ale také při všech dalších zkouškách, které vás čekají. S námi to zvládnete. Pojďme se tedy podívat na tu vzorovou písemku na jedničku a pojďme si i říct, proč by tento vzor skvělé hodnocení získal.

Zadání vypravování, které se objevilo v ostré maturitní písemné práci z češtiny v roce 2019 na podzim

A proto se říká, že …

VÝCHOZÍ TEXT

Přísloví – krátká, a přesto výstižná slovní spojení, v nichž se odráží cenné zkušenosti
našich předků. Jaké příhody asi mohly být inspirací pro vznik některého z následujících
přísloví?

Lepší vrabec v hrsti než holub na střeše.

Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá.

Pýcha předchází pád.

ZPRACOVÁNÍ: vypravování o tom, jak mohlo vzniknout jedno z přísloví uvedených ve
výchozím textu

Vzorové vypracování slohového útvaru vypravování v ostré maturitní písemné práci z češtiny v roce 2019 na podzim

Lepší vrabec v hrsti než holub na střeše

Jednoho slunečného dne se vydal starý mlynář Jan do lesa na procházku. Cestou si prozpěvoval a těšil se na krásný den. Když dorazil na mýtinu, spatřil tam vrabce, který seděl na nízkém křoví a zdál se být zraněný. Mlynář Jan si pomyslel, že by se o něj mohl postarat, a tak ho opatrně vzal do dlaní.

Zatímco se Jan snažil vrabce ošetřit, zahlédl na nedaleké střeše krásného bílého holuba. Byl ohromen jeho majestátností a okamžitě zatoužil po tom, aby ho chytil. Přemýšlel, že by holub mohl být vzácným přírůstkem do jeho holubníku. Jenže jak se přibližoval ke střeše, uvědomil si, že by musel nechat zraněného vrabce, kterého držel v ruce, aby měl šanci chytit holuba.

Po chvíli váhání se Jan rozhodl, že vrabce pustí a vydá se za holubem. Holub však na Janův pokus o chycení zareagoval rychlým únikem a vzlétl vysoko do nebe. Mlynář se vrátil k místu, kde vrabce pustil, ale ten už byl pryč. Nakonec zůstal Jan bez vrabce i bez holuba. Smutně se vrátil domů a cestou si uvědomil, že udělal chybu.

Od té doby si mlynář Jan dobře pamatoval, že je lepší mít jistotu v rukou než honit se za něčím, co je možná nedosažitelné. A tak se z jeho příběhu stalo přísloví „Lepší vrabec v hrsti než holub na střeše“.

ČTĚTE TAKÉ: Návod jak napsat vypravování u maturity na jedničku
SOUVISEJÍCÍ: Další vzory vypravování k maturitní písemce z češtiny

Proč by tento vzor vypravování získal u maturitní písemné práce z češtiny vynikající hodnocení?

Splnění zadání: Text odpovídá zadání vypravování o tom, jak mohlo vzniknout jedno z přísloví uvedených ve výchozím textu (Lepší vrabec v hrsti než holub na střeše).

Titulek: Titulek je jasný a odráží obsah vypravování („Lepší vrabec v hrsti než holub na střeše“).

Struktura: Text je logicky členěn do odstavců, což zlepšuje čitelnost a uspořádanost.

Úvodní odstavec: Úvodní odstavec uvádí čtenáře do děje a představuje hlavní postavu (mlynář Jan).

Vypravování: Text přináší příběh, který vede k vysvětlení vzniku přísloví, a je psán poutavě a srozumitelně.

Postavy a prostředí: Text dobře popisuje postavy a prostředí, což čtenáři umožňuje představit si děj.

Konflikt a řešení: Příběh obsahuje konflikt (volba mezi vrabcem a holubem) a jeho následné řešení.

Poučení: Text obsahuje poučení, které vyplývá z příběhu, a to přímo souvisí s příslovím.

Závěr: Závěrečný odstavec shrnuje poučení z příběhu a vysvětluje vznik přísloví.

Jazyk a styl: Jazyk a styl jsou vhodné pro vypravování 18letého studenta, jsou srozumitelné a dobře čitelné.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *