Vypravování o dobrodružství s piráty – vzor maturitní písemky z ČJ 2018 jaro

 

Vypravování Marca Ricciho o dobrodružství s piráty je vzorově vypracovaná maturitní písemná práce z češtiny 2018 jaro. Tento příběh vás vtáhne do světa neklidného moře a pirátských útoků, které prožil obchodník z Janova. Hledáte inspiraci pro svou maturitní písemku z češtiny? Přečtěte si naše vzorové vypracování a získáte skvělé hodnocení. Přejeme vám hodně úspěchů nejen při psaní maturitní písemky z češtiny! Pojďme se tedy podívat na tu vzorovou písemku na jedničku a pojďme si i říct, proč by tento vzor skvělé hodnocení získal.

maturita-cestina-amos-itutoring-top-content

Zadání vypravování, které se objevilo v ostré maturitní písemné práci z češtiny v roce 2018 na jaře

Dobrodružství s piráty

VÝCHOZÍ TEXT

31. července 1651

Jmenuji se Marco Ricci a jsem obyčejný obchodník z Janova. Už je to pět dní, co jsem se nalodil na Černého orla. Kromě mě a posádky je na palubě ještě bohatý francouzský markýz Louis de Rohan, ten ale tráví většinu času v kajutě. Po včerejší bouři je moře stále neklidné. Kapitán, vysoký snědý hromotluk, právě spočítal ztráty. Zpřelámaný hlavní stěžeň, poškozené kormidlo. Náhle někdo vykřikl: „Loď na obzoru!“ Když jsem rozeznal její vlajku, krve by se ve mně nedořezal. Byla celá černá, z té černě ale na dálku svítily zkřížené hnáty.

Zpracování: vypravování Marca Ricciho o tom, jaké dobrodružství s piráty prožili lidé plující na Černém orlu (úvodem vypravování je výchozí text)

Vzorové vypracování slohového útvaru vypravování v ostré maturitní písemné práci z češtiny v roce 2018 na jaře

Dobrodružství na moři: Setkání s piráty

  1. července 1651

Jmenuji se Marco Ricci a jsem obyčejný obchodník z Janova. Už je to pět dní, co jsem se nalodil na Černého orla. Kromě mě a posádky je na palubě ještě bohatý francouzský markýz Louis de Rohan, ten ale tráví většinu času v kajutě. Po včerejší bouři je moře stále neklidné. Kapitán, vysoký snědý hromotluk, právě spočítal ztráty. Zpřelámaný hlavní stěžeň, poškozené kormidlo. Náhle někdo vykřikl: „Loď na obzoru!“ Když jsem rozeznal její vlajku, krve by se ve mně nedořezal. Byla celá černá, z té černě ale na dálku svítily zkřížené hnáty.

Začalo to nevinně. Plavili jsme se klidným mořem, když tu náhle přišla bouře. Vlny byly obrovské a vítr nás hnal sem a tam. Po celou dobu jsem se modlil, aby se loď nerozbila o skalnaté pobřeží. Když bouře konečně utichla, zjistili jsme, že loď je těžce poškozená. Kapitán rozhodl, že musíme najít klidnou zátoku, kde bychom mohli provést opravy.

Netrvalo dlouho a objevili jsme malý ostrov. Zakotvili jsme a posádka se dala do práce. Markýz de Rohan se stále zdržoval ve své kajutě, což vzbuzovalo podezření mezi námořníky. Já jsem se rozhodl, že půjdu prozkoumat ostrov.

Když jsem se vrátil na palubu, slyšel jsem křik: „Piráti!“ Přiběhl jsem na příď a uviděl loď s černou vlajkou. Piráti se k nám rychle blížili. Kapitán nařídil připravit se k boji, ale naše šance byly malé. Piráti byli dobře vyzbrojeni a jejich loď byla v mnohem lepším stavu než ta naše.

Když se piráti dostali na naši palubu, rozpoutal se boj. Kapitán bojoval statečně, ale proti přesile neměl šanci. Piráti nás přemohli a vzali nás do zajetí. Markýz de Rohan se ukázal jako zbabělec – místo aby bojoval, schoval se v podpalubí. Piráti ho ale našli a odvedli ho spolu s námi.

Byli jsme odvedeni na pirátskou základnu na nedalekém ostrově. Tam nás piráti přinutili pracovat. Dny ubíhaly pomalu a já jsem přemýšlel o tom, jak se dostat zpět domů. Nakonec se mi podařilo utéct a vrátit se do Janova, kde jsem svůj příběh vyprávěl všem, kdo byli ochotni naslouchat.

ČTĚTE TAKÉ: Návod jak napsat vypravování u maturity na jedničku
SOUVISEJÍCÍ: Další vzory vypravování k maturitní písemce z češtiny

Proč by tento vzor vypravování získal u maturitní písemné práce z češtiny vynikající hodnocení?

Splnění zadání: Vypravování plně odpovídá zadání, začíná výchozím textem a popisuje dobrodružství s piráty.

Titulek: Titulek je jasný a informativní, přitahuje čtenářovu pozornost.

Struktura: Text je přehledně rozdělen do odstavců, což zvyšuje čtivost.

Úvod: Úvod výborně navazuje na výchozí text a plynule pokračuje v ději.

Děj: Vypravování má napínavý děj s dramatickými momenty, např. „Piráti se k nám rychle blížili.“

Postavy: Charakteristika postav je dobře propracovaná, např. „Markýz de Rohan se ukázal jako zbabělec.“

Atmosféra: Text úspěšně navozuje atmosféru dobrodružství na moři.

Jazyk: Použitý jazyk je vhodný pro cílovou skupinu, je srozumitelný a poutavý.

Napětí: Text udržuje čtenáře v napětí až do konce, např. „Nakonec se mi podařilo utéct.“

Gramatika a stylistika: Text je gramaticky správný a stylisticky vhodně napsaný.

maturita-cestina-amos-itutoring-footer-content

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *