Tato vzorově vypracovaná úvaha na téma „Sen o lidské nesmrtelnosti“ je ideálním příkladem maturitní písemné práce z češtiny z roku 2015 jaro. Text se zamýšlí nad myšlenkou lidské nesmrtelnosti, inspirovaný výchozím textem od Karla Čapka. Úvaha je logicky strukturovaná, srozumitelná a obsahuje relevantní argumenty. Tento vzorový příklad pomůže maturantům pochopit, jak správně zpracovat úvahový text a splnit všechna kritéria pro vynikající hodnocení. Mnoho vynikajících hodnocení u maturity z češtiny a dalších maturitních předmětů přeje Nový Amos.
Zadání SLOHOVY UTVAR, které se objevilo v ostré maturitní písemné práci z češtiny v roce 2015 na jaře
Sen o lidské nesmrtelnosti
VÝCHOZÍ TEXT
EMILIA: Nemá, nemá, nemá se tak dlouho žít!
VÍTEK: Proč?
EMILIA: Člověk to nesnese. Do sta, do sta třiceti let to vydrží, ale pak… pak to pozná… pozná, že… A pak v něm umře duše… Člověk nemůže milovat tři sta let. Ani doufat, ani tvořit, ani se dívat tři sta let. Nevydrží to. Všecko omrzí. Omrzí být dobrý a omrzí být špatný. Nebe i země tě omrzí. A pak vidíš, že to vlastně není. Není nic. Ani hřích, ani bolest, ani země, vůbec nic. Jen to je, co má nějakou cenu.
(K. Čapek, Věc Makropulos, zkráceno)
Zpracování: úvahový text o myšlence nastíněné ve výchozím textu
Vzorové vypracování slohového útvaru SLOHOVY UTVAR v ostré maturitní písemné práci z češtiny v roce 2015 na jaře
Sen o lidské nesmrtelnosti – Úvaha o myšlence nastíněné v Čapkově díle Věc Makropulos
Myšlenka lidské nesmrtelnosti je fascinující a děsivá zároveň. Karel Čapek ve své hře „Věc Makropulos“ tuto myšlenku zkoumá skrze postavu Emilie, která říká: „Člověk to nesnese. Do sta, do sta třiceti let to vydrží, ale pak… pak to pozná… pozná, že… A pak v něm umře duše.“
Nesmrtelnost by znamenala nekonečné možnosti, nekonečné poznání a nekonečný čas na realizaci našich snů. Ale opravdu bychom to zvládli? Lidé jsou od přírody smrtelní, a právě vědomí konečnosti života nás motivuje k činnosti. Bez limitu času by se možná vytratila naše touha tvořit, milovat a doufat.
Čapek ve svém díle varuje, že dlouhověkost může vést k vyprázdnění smyslu života. Pokud by člověk žil tři sta let, nebo dokonce navěky, mohl by ztratit schopnost nacházet radost v malých věcech. Nekonečný život by mohl způsobit, že by nás všechno omrzelo – být dobrým, být špatným, dokonce i samotný život.
Zajímavým aspektem této úvahy je také otázka etická. Máme vůbec právo usilovat o nesmrtelnost, když by to mohlo znamenat přelidnění planety a vyčerpání jejích zdrojů? Lidská nesmrtelnost by mohla mít devastující dopady na naši společnost a přírodu.
Nesmrtelnost tedy není pouze otázkou vědy a techniky, ale především otázkou filozofickou a etickou. Je to sen, který nás fascinuje, ale zároveň varuje před neznámými důsledky. Karel Čapek nás skrze své dílo vybízí k zamyšlení nad tím, co vlastně dává našemu životu smysl – je to právě jeho konečnost, která nás činí lidmi.
ČTĚTE TAKÉ: Návod jak napsat úvahu na jedničku
SOUVISEJÍCÍ: Další vzory úvah k maturitní písemce z češtiny
Proč by tento vzor SLOHOVY UTVAR získal u maturitní písemné práce z češtiny vynikající hodnocení?
Splnění zadání: Text přesně odpovídá zadání a reflektuje výchozí text.
Titulek: Výstižný a přesně vystihuje obsah úvahy.
Struktura: Text je přehledně členěn do odstavců, což usnadňuje čtení.
Koherence: Myšlenky jsou logicky uspořádány a plynule na sebe navazují.
Argumentace: Uvedené argumenty jsou dobře podloženy a promyšlené.
Relevance: Text se drží tématu a nevěnuje se nepodstatným odbočkám.
Styl: Jazyk je srozumitelný a vhodný pro cílovou skupinu maturantů.
Pravopis: Bez gramatických a stylistických chyb.
Hloubka: Úvaha se věnuje různým aspektům myšlenky nesmrtelnosti.
Inspirace: Výchozí text je vhodně využit jako inspirace pro vlastní úvahy.