Úvahový text o vztahu současné české společnosti k důchodcům – vzor maturitní písemky z ČJ 2015 podzim

 

Úvaha na téma „Nepotřební?“ přináší hluboký pohled na vztah současné české společnosti ke generaci lidí v důchodovém věku. Přečtěte si tuto vzorově vypracovanou maturitní písemnou práci z češtiny 2015 podzim a zjistěte, jak lze úvahu na takovéto zadání u maturity z češtiny napsat. Tato práce vám přináší inspiraci a připraví vás na úspěšné složení maturitní písemky z češtiny. Přejeme vám hodně štěstí a úspěchů, Nový Amos. Pojďme se tedy podívat na tu vzorovou písemku na jedničku a pojďme si i říct, proč by tento vzor skvělé hodnocení získal.

maturita-cestina-amos-itutoring-top-content

Zadání úvahového textu, které se objevilo v ostré maturitní písemné práci z češtiny v roce 2015 na podzim

Nepotřební?

VÝCHOZÍ TEXT

V posledních letech se stalo trendem, že úspěšnou kariéru budují především mladí, draví a z pohledu zaměstnavatele perspektivní lidé, zatímco ti o jednu nebo dvě generace starší jako by patřili do starého železa. Přitom po celá staletí platilo, že právě lidé s bohatými životními i profesními zkušenostmi byli těmi nejváženějšími a nejdůležitějšími. (CZVV)

Zpracování: úvahový text o vztahu současné české společnosti ke generaci lidí v důchodovém věku (funkce výchozího textu inspirativní)

Vzorové vypracování slohového útvaru úvahový text v ostré maturitní písemné práci z češtiny v roce 2015 na podzim

Nepotřební?

V posledních letech se stalo trendem, že úspěšnou kariéru budují především mladí, draví a z pohledu zaměstnavatele perspektivní lidé, zatímco ti o jednu nebo dvě generace starší jako by patřili do starého železa. Přitom po celá staletí platilo, že právě lidé s bohatými životními i profesními zkušenostmi byli těmi nejváženějšími a nejdůležitějšími.

Současná společnost často přehlíží hodnotu starší generace, která má mnoho co nabídnout. Tito lidé jsou nositeli životních zkušeností, moudrosti a znalostí, které nelze získat přes noc. Mnoho zaměstnavatelů však upřednostňuje mladší pracovníky, kteří jsou ochotni pracovat za nižší mzdu a jsou údajně flexibilnější. Tento trend je znepokojující, protože vede k marginalizaci starší generace a ztrátě cenných znalostí a dovedností.

Starší lidé jsou často vnímáni jako méně produktivní a méně schopní přizpůsobit se novým technologiím. Tento pohled je však zjednodušující a nepravdivý. Mnoho starších pracovníků je ochotno se učit novým věcem a přizpůsobovat se změnám. Navíc jejich bohaté zkušenosti mohou být přínosem pro týmovou práci a mentoring mladších kolegů.

Marginalizace starší generace má také sociální důsledky. Starší lidé se mohou cítit izolovaní a nepotřební, což může vést k depresím a zhoršení jejich zdravotního stavu. Je důležité, aby společnost uznala hodnotu těchto lidí a poskytla jim příležitosti k aktivnímu zapojení do pracovního a společenského života.

V některých zemích již existují iniciativy, které podporují zaměstnávání starších pracovníků a jejich zapojení do různých aktivit. Tyto iniciativy zahrnují například programy rekvalifikace, flexibilní pracovní úvazky a mezigenerační spolupráci. Takové přístupy jsou příkladem, jak lze využít potenciál starší generace a zároveň podpořit jejich sebeúctu a kvalitu života.

Závěrem lze říci, že starší generace je cenným zdrojem zkušeností a znalostí, které bychom měli využívat. Místo toho, abychom je odsouvali na okraj společnosti, měli bychom jim poskytovat příležitosti k aktivnímu zapojení a ocenění jejich přínosu. Jen tak můžeme vytvářet harmonickou a inkluzivní společnost, kde každý má své místo bez ohledu na věk.

ČTĚTE TAKÉ: Návod jak napsat úvahu na jedničku
SOUVISEJÍCÍ: Další vzory úvah k maturitní písemce z češtiny

Proč by tento vzor úvahového textu získal u maturitní písemné práce z češtiny vynikající hodnocení?

Splnění zadání: Text je úvahou o vztahu současné české společnosti ke generaci lidí v důchodovém věku, jak zadání požaduje.

Kvalitní titulek: Titulek „Nepotřební?“ je výstižný a provokativní.

Struktura: Text je logicky uspořádán do odstavců.

Argumentace: Silná a přehledná argumentace pro a proti marginalizaci starší generace.

Jazyková úroveň: Použití správné gramatiky a stylistiky.

Originalita: Práce je originální a dobře zpracovaná.

Aktuálnost: Téma je aktuální a relevantní pro dnešní společnost.

Empatie: Text vyjadřuje empatii a uvědomění si problémů starší generace.

Důkladnost: Text nabízí hluboký vhled do daného tématu.

Závěr: Silný závěr, který vyzývá k ocenění a zapojení starší generace.

maturita-cestina-amos-itutoring-footer-content

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *