Úvaha u maturity z ČJ a jak ji napsat na jedničku?

 

Jak psát úvahu u maturity z českého jazyka, abychom u maturity uspěli? Co má maturitní úvaha obsahovat, abychom získali vynikající hodnocení? Podívejte se, jaké části má úvaha mít, podívejte se také na vzorové zadání a vzor vypracování na výbornou a inspirujte se k zisku skvělé známky z této části maturitní zkoušky z českého jazyka. Vzor úvahy není jediný návod jak napsat slohovou práci u maturity z češtiny na jedničku, podívejte se tedy i na další návody na psaní vynikajících slohovek a buďte připraveni. Mnoho úspěchů u maturity z češtiny přeje Nový Amos.

maturita-cestina-prijimacky-vs-medicina-bmedic

Co se od vás při psaní úvahy u maturity z češtiny očekává?

Každý maturant, který si pro svou písemnou práci z ČJ u maturity vybere slohový útvar nazývající se úvaha musí vědět, jak tento typ textu správně psát.

Úvaha je slohový útvar, ve kterém se vždy věnujete nějakému problému nebo jevu a zamýšlíte se nad ním, tedy uvažujete o něm (odtud tedy název slohového útvaru úvaha). Díváte se na daný problém z více stran a uvažujete o jeho vzniku, jeho podstatě, vztahy mezi tímto problémem a jinými problémy a na základě vašeho uvažování nad problémem vyvozujete závěry.

Od každého maturanta se tedy očekává uvažování nad problémem z různých úhlů pohledu, které budou v textu logicky seřazeny tak, aby se čtenář vaší úvahy ve vašem textu neztrácel a postupoval od jednoho úhlu pohledu (úvahy) k druhému a dalšímu a došel tak k závěru své úvahy.

Mám psát úvahu formálně nebo neformálně?

U uvažování se u maturity z ČJ předpokládá spíše formální, spisovný jazyk, s převahou neutrálních výrazů (ne příliš citově zabarvený jazyk) – naší úvahou totiž chceme oslovit čtenáře různého věku, různého povolání, různých zálib – píšeme tedy neutrálně hlavně proto, že čtenářem může být kdokoliv.

ČTĚTE TAKÉ: Charakteristika u maturitní písemné práce z českého jazyka?

Vzorové zadání úvahy u maturitní písemné práce z českého jazyka (ostré zadání z jarního termínu maturity 2011):

VÝCHOZÍ TEXT:

Kabelku byste neukradli – Mobil byste neukradli – Film byste neukradli – Pirátství je zločin
(text spotu zaměřeného proti nelegálnímu stahování dat)

Zpracování: úvaha o problematice nelegálního stahování dat

Maturita z českého jazyka: úvaha – vzor vypracování na jedničku:

Jak zastavit počítačové pirátství a je to vůbec možné?

V dnešní době plné počítačů a jiných elektronických vymožeností se velmi často řeší otázka nelegálního stahování dat. Názor odborné či laické společnosti na danou problematiku je různorodý. Někteří zastávají názor, že je to zločin a měl by se trestat, jiné to vůbec netrápí. Řekněme si na rovinu, kdo z nás si alespoň jednou nestáhl film, počítačovou hru, CD oblíbeného zpěváka, hudební skupiny či elektronickou knihu!

Jak se mají nastavit zákony ohledně stahování dat, aby nedocházelo k jejich porušování? Myslím si, že pokud stahujeme data pro vlastní užívání a nedistribuujeme je desítkám tisíc lidí, z čehož by vznikal zisk, neměli bychom být trestáni. K zamyšlení stojí příběh ženy ze zahraničí, která na své webové stránky umístila odkaz na hudební hity roku 2011 a dostala pokutu ve výši několika milionů korun. Odvedly státní instituce, v podobě policie a soudu, dobře svou práci? Je to spravedlivé řešení? Miliony lidí sdílí tisíce dat a nikdy nejsou dopadeni. Osobně neznám nikoho, kdo by byl potrestán za stahování či distribuci nelegálních dat. Podle mého názoru by měli býti potrestáni jen ti největší „dealeři“, kteří mají ze stahování dat ohromné zisky.

Některé servery našly řešení. Za malý poplatek si můžete legálně stáhnout hudební album, film, počítačovou hru či jiné aplikace. Je to správná cesta? Či se najde někdo, kdo je schopen opět obejít zabezpečení serverů a zneužije získaná data pro svůj prospěch? Některé distribuční firmy zlevnily ve svých obchodech CD, DVD či jiné nosiče. Mají snahu vycházet vstříc zákazníkovi. Podaří se jim zastavit nelegální trh?

I když se budeme snažit počítačové piráty zastrašit různými pokutami či zveřejňováním soudních kauz, nelegální stahování dat zcela jistě ze světa internetové sítě nevymizí.

ČTĚTE TAKÉ: Jak napsat skvělé vypravování u maturity z češtiny?

Proč naše vzorové vypracování získá vynikající hodnocení?

  • text je napsán v souladu se zadáním – máme psát úvahu, a my ji píšeme
  • naše vzorová úvaha je psána v souvislosti s uvedeným zadáním – máme psát úvahu o nelegálním stahování dat – a my nad tímto problémem uvažujeme
  • uvažujeme o problému z několika úhlů pohledu – každá jednotlivá úvaha je správně uzavřena v jednom odstavci (dodržujeme pravidlo jedna myšlenka – jeden odstavec)
  • text je správně členěný (odstavce)
  • text obsahuje neutrální spisovný jazyk vhodný pro psaní úvahy
  • autor na každý úhel pohledu pokládá otázku k zamyšlení, kterou následně rozpracovává ve formě úvahy
  • text obsahuje vhodnou slovní zásobu k tématu nelegálního stahování dat
  • text obsahuje vhodné jazykové prostředky na maturitní úrovni
  • text neobsahuje gramatické a pravopisné chyby, což je u maturity z ČJ očekáváno
  • text o trochu přesahuje rozsah (počet slov) daný zadáním na minimální počet 250 slov, což je v pořádku

SOUVISEJÍCÍ: Další vzory jak napsat úvahu u maturitní písemky z češtiny

Vyberete-li si u maturity z ČJ psaní úvahy, přejeme Vám zisk co nejlepší známky, Nový Amos.cz.

maturita-cestina-amos-itutoring-footer-content

51 comments

Gáb

Na všechny řečnické otázky které si položíte v úvaze musíte odpovědět. Neodpověděli jste si na všechny otázky. Nikdo jiný vám na ně neodpoví.

Matěj

Milý Amosi,
je spojení „internetová síť“ v pořádku? Připadá mi dosti podobné například „cheesecakovému dortu“ a zdá se mi stejně nelogické.
V úctě
Matěj

Tynka

dobrý den vždy mi bylo řečeno, že úvaha nemá být jako dotazník ( otazka-odpověď-otázka-odpověď) u maturitni prace se to nebere jako chyba? děkuji za odpověď.

Tomáš

Ahoj, chci se zeptat, jest-li je chyba, když mám úvahu rozčleněnou poměrně na hodně odstavců, cca 6, děkuji

Jakub

Dobrý den,
rád bych se zeptal, zda by byla uznána následující úvaha, která se objevila v zadání písemných prací minulý rok.

Sdílení, nebo život?

Opravdu? Takto si představujete svůj život? Jít rukou v ruce s mobilním telefonem a sdílet vše, na co během dne narazíte? Lidi, proberte se, toto není život, ale jen hra na jakýsi život a vy jste jen pouhé hračky, které z vás udělal facebook.
Já sám, to znám velice dobře i mě facebook nejednou polapil. Naneštěstí je nesmírně těžké se z této hry vymanit. Bohužel, dnešní společnost tomu příliš nepomáhá, naopak celou situaci ještě více zhoršuje.
Myslím, že před tím, než vůbec někdo něco sdílí, by se měl zamyslet na tím, jestli mu to spíše neublíží, než přidá, nebo zda to neublíží někomu jinému. Zdá se mi, že lidé se chtějí především pochlubit, kde zrovna byli, co zrovna viděli, nebo co si zrovna koupili, a následně za své příspěvky, fotky či videa dostat, co nejvíce palců. Čím více palců, tím více jste in. Podle mého názoru jsou přesně toto přední cíle každého, kdo vlastní účet na facebooku.
Na druhé straně jsou tu i tací, kteří facebook, a ostatní sociální sítě pracující na stejném principu, využívají spíše jako určitý způsob komunikace a nebo ho nepoužívají vůbec.
Dle mého názoru, však nejde o to na facebooku být, či nebýt. Myslím, že lidé by si měli začít více uvědomovat to, co je pro ně přínosnější. Zda žít pro svůj profil na facebooku a nebo si život užít bez toho, aniž bych se musel o všechno dělit s někým, koho to vlastně ani nezajímá.
Doufám, že se současná situace změní, ale v prvé řadě musíme začít u sebe. Chceme snad žít a ne svůj život rozprodávat po kouskách na facebooku, nebo snad ne?

Předem díky za odpověď

hunys

Myslím si, že počet slov jste nesplnili. Protože počítáte i neplno-významové slova (předložky, spojky, zájmena) 🙂

Veronika

Dobrý den,
dnes jsem si jako maturitní téma písemné práce vybrala „Tětiva a luk“.Vypracovala jsem jí podle pravidel,ale jediné,co mi chybí,jsou otázky.Psala jsem různé pohledy,svůj vlastní názor,ale vždy jsem to zakomponovala do oznamovací věty.Je to chyba?Je podmínkou úvahy řečnická otázka,nebo ji vždy nemusí obsahovat?
Děkuji

Markét

Pozor! Uvaha neni o tom, ze do textu napraskate jeden otaznik za druhym jako je zde v ukazce. Spravne sestavena uvaha vypada takto:
1.odstavec: seznameni s tematem, verejne mineni jeden klad a jeden zapor.
2.odstavec vypisi alespon dva klady a oduvodnim je.
3.odstavec: vypisi alespon dva zapory a oduvodnim je.
4.odstavec obsahuje shrnuti tematu a muj vlastni nazor.
A ne text o 250 otaznikach!!!!!!!!!!!!!!

    Martin

    NE, takto opravdu úvaha vypadat nemá Markéto. Nikde se nepíše, že má mít úvaha klady nebo zápory. Na začátku odstavce je nejlepší položit otázku a v průběhu se snažit na ní odpovědět. Autor textu napsal velice dobrou úvahu, která by byla jistě za plný počet bodů.

      KANTOR

      Ty tupče, ona myslela klady a zápory jako názory a protinázory. A není podmínkou mít mnoho otázek. Záleží na tom, jakým způsobem to píšete. A pokud splňujete ostatní znaky úvahy, tak určitě nemůžete neprojít.

    Vím

    Úvaha nesmí obsahovat zápory, jinak je to polemika a to je jiný žánr, tudíž nesplěné zadání 😉

    Johana

    Úvaha nemá striktně dáno, co musí obsahovat jednotlivý odstavec nebo kolik těch odstavců má být… Stejně tak není pravda to o zákazu záporů v textu. Souhlasím s panem Martinem.

Chcitozítradát

Dobrý den,

mám takovou prosbu. Nepatřím mezi dobré stylisty a autory úchvatných slohových prací. Chodím na gymnázium a zítra taktéž maturuji.
Mám dilema, který slohový útvar je nejméně náročný nebo který je u studentů nejoblíbenější.

Mimochodem bych chtěl poděkovat, tyto stránky mě doprovází celým studiem před maturitou 🙂

Děkuji za odpověď

    Johana

    Z vlastní zkušenosti můžu říct, že pro mé spolužáky podobného typu bylo vždy nejsnazší vyprávění. Stačí se naučit pravidla pro psaní tohoto útvaru a pak jen mít nápad 😉 A samozřejmě co nejvíce zamezit pravopisným chybám.

nikola

Dobrý den,
chtěla jsem se zeptat, zda můžeme ve slohových pracích používat smyšlené údaje.

Děkuji

Standa

Ahoj, ve čtvrtém odstavci je chyba ve slově seřazeny. Je tam napsáno sežazeny.

Tomáš

Dobrý den,

zítra maturuji z českého jazyka a chtěl jsem se zeptat, zda se při úvaze vybírá nějaký vhodný nadpis? Jestli se dá užít jako východisko nějaká z řečnických otázek uvedených na startu textu? Např. kdybych začínal textem: „Je většina lidí zastánci trestání nelegálního stahování?“

Jinak super web, moc mi pomáhá.

Děkuji za odpověď 🙂

    Ondra

    Ahoj,

    nadpis může být buď uveden již v zadání textu, který si vybereš. Dále je tu možnost, že si zvolíš vlastní nadpis nebo text žádný předepsaný nadpis nemá a pak je to zcela na Tobě 🙂 Každopádně si vždy můžeš zvolit jaký nadpis chceš, pokud zadání neříká „napište text s nadpisem….“

      Bára

      Dobrý den, bude se psát slohová práce na počítači ve wordu ? Má to výhody, že když napíšeme špatně větu, tak ji můžeme přeformulovat nebo opravit správně a přečte slohovou práci každý, kdo ji bude číst. Ušetří to i papíry. Usnadnilo by to všem práci, nebo kdyby si maturanti mohli vybrat, jestli budou chtít psát slohovou práci na pc a nebo na papír. Třeba se elektronická slohová práce stane realitou.

Gabriela

Dobrý den, mám dotaz, zda výchozí text může být součástí úvahy? Děkuji

Evidence

Ahoj, nejdřív se podívej na tu otázku z pohledu ostatních i to by ti mohlo pomoci k tomu, aby sis na to následně udělala svůj názor. V podstatě to má být tvůj názor v porovnání s ostatními. Jakási souhra názorů, ze kterých svůj konečný názor můžeš vytvořit.

David

Chtěl bych se zeptat, píše do závěru svůj vlastní názor na zadané téma?

Barbora

Dobrý den,
mám dotaz týkající se zadání z roku 2012.

Podle čeho poznáte, že vás rodiče mají rádi?

VÝCHOZÍ TEXT

Klárka (9 let): Když mě obejmou a dají mi pusu na čelo nebo mi něco mimořádně dovolí.
Třeba když chci jít na počítač, tak místo hodiny tam můžu být hodinu a půl nebo i dýl.
Klára (10 let): Já to poznám tak, že když se s mamkou objímáme, tak se jí klepe pravá ruka.
Vojta (10 let): Můžu se svěřit s něčím osobním, s čím bych se nesvěřil asi nikomu jinému.
Florián (7 let): Nedávno jsem se ptal táty na něco, tak on mi to hezky vysvětlil.
(Magazín Dnes 5. 5. 2011)
Zpracování: úvahový text vycházející z odpovědí dětí uvedených ve výchozím textu

Jak je myšleno, aby jsme vyšli z odpovědí dětí. Vybrat si jednu a podrobně jí popsat?
Nebo si vymyslet podobnou situaci a psát o ní??
Předem děkuji za odpověď.

Kamila

Dobrý den,
u tohoto zpracování není uveden nadpis. Znamená to tedy, že nadpis není povinnou součástí úvahy u maturitní zkoušky?
Děkuji 🙂

    Míra

    Nadpis povinnou součástí písemné maturitní zkoušky je, navíc zde platí pravidlo, že ZADÁNÍ NENÍ NADPIS, tudíž musí být autor originální i při tvorbě nadpisu 😀

Martin

Dobrý den,

doslechl jsem se, že v úvaze by se neměly vůbec objevovat výrazy jako „myslím si“, „dle mého názoru“, etc. Měl bych tedy pouze klást otázky a na ně odpovídat.

Jak je to tedy, prosím, správně?
Děkuji

    Johana

    V úvaze by se naopak tyto výrazy objevovat MĚLY. Společně s dalšími frázemi tvoří základ všech správně napsaných úvah. Samozřejmě řečnické otázky sem patří také.

Laura

Jsem v 9. Tride ZŠ a mame psat uvahu na vybrane tema, ale ja mam problem ze ja to vse chapu , vim jak sestavit atd., ale ja mam problem ze ja si tu otazku nezvladnu zodpovedet. Nemate asi nejakou radu co?

Jan

Ahoj, měl bych prosbu, chodím do osmého ročníku základní školy a mám napsat úvahu o štěstí+olympijských hrách, ale nevím jak nato, neměl by někdo nějakou radu nebo tip ?

    NovýAmos.cz

    Ahoj Jane, zkus si položit otázku na dané téma, a pak o ni uvažuj např. „Je vítězství na Olympijských hrách pro sportovce opravdovým štěstím?“ Článek o úvaze Ti o tom, jak úvahu psát, jistě pomůže 😉

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *