Úvahový text je důležitou součástí maturitní písemné práce, kde je nutné prokázat schopnost kritického myšlení a zpracování aktuálních témat. V této sekci se zaměříme na to, jak správně strukturovat a psát úvahu na téma „Sdílení, nebo život?“ podle zadání z vzorově vypracované maturitní písemné práce z češtiny 2014 jaro. Podíváme se na to, jak využít výchozí text, formulovat silné argumenty a dosáhnout přesvědčivého závěru. Nový Amos vám přeje hodně štěstí nejen u maturitní písemky z češtiny, ale i u všech ostatních maturitních předmětů. Pamatujte, že správná příprava a soustředění na daný úkol je klíčem k úspěchu. Věříme, že s našimi radami to zvládnete na výbornou!
Zadání úvahy, které se objevilo v ostré maturitní písemné práci z češtiny v roce 2014 na jaře
Sdílení, nebo život?
VÝCHOZÍ TEXT
Nežijeme. Místo toho se nahráváme. Když má kapela koncert v klubu, nevidí diváky, ale mobily, které na ni míří. Svůj život posíláme na síť, aby se na něj mohli všichni podívat. Nežijeme pro sebe, ale pro svůj facebookový profil.
(ČiliChilli 4/2013)
Zpracování: úvahový text o problematice nastíněné ve výchozím textu
Vzorové vypracování slohového útvaru úvaha v ostré maturitní písemné práci z češtiny v roce 2014 na jaře
Sdílíme, nebo žijeme? Kritický pohled na náš život online
Každý z nás se určitě alespoň jednou ocitl v situaci, kdy místo toho, abychom si naplno užívali přítomného okamžiku, jsme raději sáhli po telefonu a začali nahrávat. Koncert, rodinná oslava, výlet do přírody – místo toho, abychom se nechali unést atmosférou a zážitkem, se stáváme režiséry vlastních „filmových“ příběhů, které pak sdílíme na sociálních sítích. Ale co to o nás vypovídá?
Proč se stále více soustředíme na to, jak nás druzí vidí, než na to, jak se sami cítíme? Na sociálních sítích sdílíme „dokonalé“ okamžiky našeho života, upravujeme fotky, vybíráme ty nejlepší záběry, a vytváříme tak obraz, který mnohdy neodpovídá realitě. Žijeme pro „lajky“ a „srdíčka“, která nám dávají pocit, že náš život má smysl. Ale když zhasneme obrazovku, zůstáváme sami se svými skutečnými pocity – často prázdnými, nenaplněnými, bez opravdového štěstí.
Výchozí text správně poukazuje na to, že místo abychom skutečně žili, nahráváme své životy pro ostatní. Místo přímého prožitku volíme mediaci, filtraci a úpravu reality, abychom zapůsobili na virtuální publikum. Koncert, kde místo tančících diváků kapela vidí jen záplavu zvednutých mobilů, je smutným odrazem naší společnosti. Kde je ta radost z hudby, kterou si užíváme celým tělem a duší? Kam zmizely okamžiky, kdy jsme byli skutečně přítomni, bez potřeby sdílet každý detail s okolním světem?
Zamysleme se nad tím, co nám skutečně přináší radost. Je to ten okamžik, kdy vidíme krásný západ slunce na vlastní oči, nebo ten, kdy ho sdílíme s přáteli na Instagramu? Je to tanec na koncertě, kde se necháme unést rytmem, nebo je to video z tohoto tance, které pak sdílíme online? Možná bychom měli občas zapomenout na své mobily a jen tak být – být skutečně přítomni a žít pro sebe, ne pro sociální sítě.
Na závěr bych chtěl povzbudit každého z nás k tomu, abychom se více soustředili na přítomnost, na skutečný život, který se odehrává tady a teď, mimo obrazovky našich telefonů. Možná právě v těchto okamžicích najdeme opravdové štěstí a naplnění, které se nedá vyjádřit počtem lajků nebo sdílení.
ČTĚTE TAKÉ: Návod jak napsat úvahu na jedničku
SOUVISEJÍCÍ: Další vzory úvah k maturitní písemce z češtiny
Proč by tento vzor úvahy získal u maturitní písemné práce z češtiny vynikající hodnocení?
Splnění zadání: Text plně odpovídá požadavkům zadání. Autor se hluboce zamýšlí nad problematikou nastíněnou ve výchozím textu, tedy nad fenoménem sdílení života na sociálních sítích místo jeho skutečného prožívání.
Jasná struktura: Text je logicky rozdělen na úvod, tělo a závěr. Úvod představuje problém, tělo rozvádí myšlenky a závěr nabízí reflexi a výzvu k zamyšlení.
Titulek: Přestože titulek není součástí zadání, hypotetický titulek jako „Žijeme pro lajky, nebo pro sebe?“ by byl výstižný a přitahující.
Práce s výchozím textem: Autor efektivně využívá výchozí text jako odrazový můstek pro vlastní úvahy a rozšiřuje je o osobní zkušenosti a pozorování.
Argumentace: Text obsahuje silné argumenty, které jsou podloženy konkrétními příklady, např. „Koncert, kde místo tančících diváků kapela vidí jen záplavu zvednutých mobilů, je smutným odrazem naší společnosti.“
Jazyk a styl: Použitý jazyk je vhodný pro úvahový text. Autor se vyjadřuje srozumitelně, ale zároveň používá bohatou slovní zásobu.
Přesvědčivost: Text má přesvědčivý tón, který nutí čtenáře k zamyšlení nad svým vlastním chováním a vztahováním se k moderním technologiím.
Originalita: Autor přináší originální pohled na problém, zejména v závěrečné části, kde vyzývá k zamyšlení nad skutečným prožíváním okamžiků.
Stylová jednotnost: Text je stylově jednotný, což zvyšuje jeho čitelnost a plynulost.
Přesah: Závěrečná výzva k zamyšlení a nalezení opravdového štěstí mimo obrazovky mobilních telefonů dodává textu hlubší smysl.