Úvaha na téma chápání štěstí – vzor maturitní písemky z ČJ 2016 podzim

 

Vypravování je jedním z oblíbených slohových útvarů, který se často objevuje na maturitních písemkách z češtiny. Pokud se chystáte na maturitní zkoušku a chcete se dobře připravit, může vám pomoci vzorově vypracovaná maturitní písemná práce z češtiny 2016 podzim. Tento vzorový text vám ukáže, jak správně strukturovat vypravování, jak využít inspirativní text a jak dosáhnout co nejlepšího hodnocení. Nový Amos přeje všem maturantům úspěšné složení nejen maturitní písemky z češtiny, ale také v ostatních maturitních předmětech. Pečlivá příprava a klidná hlava vám pomohou uspět. Hodně štěstí u maturity!

Zadání úvahy, které se objevilo v ostré maturitní písemné práci z češtiny v roce 2016 na podzim

Co je štěstí?

VÝCHOZÍ TEXT:

Štěstí je pro někoho muška jenom zlatá, pro jiného zase krásná věc, za kterou si ale prachy nekoupí. Pro někoho stav mysli, pro jiného dosažení jakéhosi statku, pro někoho proces, pohyb, těch definic je mnoho. Už staří Řekové se pokoušeli říct, co je štěstí. Třeba Epikuros tvrdil, že to je jenom omezení strasti a zvýšení slasti.

(z rozhovoru s J. Macháčkem, Magazín Právo 3. 10. 2015, upraveno)

Zpracování: úvahový text zabývající se různými způsoby chápání štěstí (funkce výchozího textu inspirativní)

Vzorové vypracování slohového útvaru úvaha v ostré maturitní písemné práci z češtiny v roce 2016 na podzim

Co je štěstí?

Štěstí je pojem, který každý z nás vnímá jinak. Pro někoho je štěstí jen přechodný pocit radosti, pro jiného hluboký a trvalý stav mysli. Ale co to vlastně znamená být šťastný? A lze štěstí vůbec definovat?

Filozofové se od nepaměti snažili na tuto otázku odpovědět. Například Epikuros, starořecký filozof, věřil, že štěstí je dosaženo omezením strastí a zvýšením slastí. Podle něj bychom měli usilovat o jednoduchost a umírněnost v životě, abychom dosáhli klidu a vnitřního míru. Tento přístup může být pro někoho inspirativní, jiní však vnímají štěstí spíše jako dosažení konkrétního cíle – úspěchu v práci, splnění snu nebo nalezení životního partnera.

Existují ale i jiné pohledy na štěstí. Někteří lidé věří, že štěstí není ani tak stavem, jako spíše procesem. Mnozí nacházejí štěstí v samotné cestě za svými cíli, v překonávání překážek a ve vychutnávání malých každodenních radostí. Štěstí tedy není něco, co přichází až na konci cesty, ale je to cesta samotná, plná malých vítězství, které nám dávají pocit naplnění.

Další úhel pohledu spočívá v přesvědčení, že štěstí je vnitřní stav, nezávislý na vnějších okolnostech. Můžeme mít materiální bohatství a úspěch, ale pokud nenajdeme vnitřní klid a spokojenost, štěstí nás může minout. Štěstí pak spočívá v tom, jakým způsobem vnímáme svět kolem sebe a jaké hodnoty považujeme za důležité.

Štěstí je tedy velmi subjektivní a pro každého znamená něco jiného. Může být spojeno s konkrétními událostmi, jako je narození dítěte nebo dosažení vysněného cíle, ale také s dlouhodobým pocitem spokojenosti a vyrovnanosti. Každý z nás po něm touží, ale cesta k němu je pro každého jedinečná. Ať už se štěstí nachází v jednoduchých radostech nebo ve velkých úspěších, důležité je, abychom se na této cestě neztratili a dokázali si vychutnat každý okamžik, který nám život přináší.

ČTĚTE TAKÉ: Návod jak napsat úvahu na jedničku
SOUVISEJÍCÍ: Další vzory úvahových textů k maturitní písemce z češtiny

Proč by tento vzor úvahy získal u maturitní písemné práce z češtiny vynikající hodnocení?

  • Splnění zadání: Text splňuje zadání úvahy a zkoumá různé způsoby chápání štěstí.
  • Titulek: Titulek je jednoduchý, ale přesný a zaujme čtenáře.
  • Struktura: Text je přehledně strukturován, rozdělený do odstavců podle jednotlivých úvahových témat.
  • Odkaz na výchozí text: Autor se inspiruje výchozím textem a využívá filozofický pohled Epikura k rozvinutí úvahy.
  • Jazyková úroveň: Jazyk je na úrovni odpovídající maturantovi, kultivovaný a bohatý na slovní zásobu.
  • Rozvinutí tématu: Text nabízí široké spektrum úvah o štěstí, což ukazuje autorovu schopnost kritického myšlení.
  • Vnitřní konzistence: Myšlenky jsou logicky propojené, text plyne plynule a má jasnou návaznost.
  • Osobní přístup: Autor dokáže projevit vlastní názor, což je důležité pro úvahový text.
  • Délka: Text splňuje požadovaný rozsah slov.
  • Přesvědčivost: Autorův přístup k tématu je vyvážený a promyšlený, což činí text přesvědčivým a čtivým.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *