Vzorová reklamace k maturitní písemné práci z češtiny

 

Psaní reklamace je v dnešní době důležitým umem pro všechny, kteří rádi nakupují. Jednou za čas se totiž běžně stává, že zboží, které jsme zakoupili neodpovídá požadované kvalitě, nebo je nějak poškozené, či vadné. Proto se reklamace jako slohový útvar objevuje i u maturitní písemné práce z českého jazyka. Jak tedy reklamaci správně napsat, abychom si v životě poradili a abychom získali skvělou známku u maturity, vybereme-li si tento text pro naše maturitní psaní? Vzor reklamace není jediný návod jak napsat slohovou práci u maturity z češtiny na jedničku, podívejte se tedy i na další návody na psaní vynikajících slohovek a buďte připraveni. Mnoho úspěchů u maturity z češtiny přeje Nový Amos.

maturita-cestina-amos-itutoring-top-content

Psaní reklamace je psaním formálního typu textu, který má své jasné náležitosti, které by u každé reklamace neměly chybět. Jedná se zejména o následující části reklamace:

  • adresa prodejního místa
  • místo a datum napsání reklamace
  • formální oslovení prodejce
  • text reklamace – nejdůležitější část – vzor níže
  • formální rozloučení
  • podpis

Pokud tyto části u reklamace uvedete, bude Vaše reklamace splňovat potřebné náležitosti, které jsou pro psaní maturitní písemné práce třeba a Vy budete útočit na skvělou známku za tuto část maturity z češtiny.

Co by měl obsahovat text reklamace?

V textu reklamace by mělo být vždy uvedeno to, co reklamujeme – tedy detailní název výrobku (např. mobilní telefon Nokia Lumia 1020 – ne pouze mobilní telefon!) nebo služby.

Další částí textu reklamace musí být detailní popis toho, co na daném výrobku nebo službě reklamujeme – tedy popis toho, s čím nejsme spokojeni. Tento popis by měl být detailní, výstižný a věcný (např.: mobilní telefon je na zadní straně poškrábaný a nelze jej zapnout ani po úplném nabití baterie).

V každé reklamaci byste měli dále uvést, co přikládáte k reklamaci. Zpravidla se jedná např. o kopii účtenky, dokladu nebo faktury za zakoupené zboží nebo službu, záruční list nebo jiné dokumenty související s reklamací.

ČTĚTE TAKÉ: Úvaha u maturity z ČJ a jak ji napsat na jedničku?

Poslední možnou částí textu reklamace by mělo být popsáno očekávání toho, co se bude po předání Vaší reklamace dít dále. Velmi Vám prospěje např. uvedení některých z Vašich práv, např. vyřízení reklamace do 30 dnů, nebo odkaz na paragraf ve spotřebitelském zákoně apod. Takto bude Vaše reklamace vypadat velmi seriózně. U maturity z češtiny navíc tyto znalosti povedou k zisku vynikajícího hodnocení, jelikož prokážete, že si s reklamací umíte efektivně poradit.

Vzorové zadání reklamace k maturitě z českého jazyka (oficiální ilustrační zadání 2012):

Téma: „Vadný notebook“

VÝCHOZÍ TEXT:

Koupili jste si nový notebook a po dvou týdnech používání jste zjistili, že má několik podstatných vad. Nejste spokojení a rozhodnete se počítač reklamovat.

Zpracování: dopis pro reklamaci notebooku

Reklamace vzor vypracování ke státní maturitě z ČJL:

Příjemce:
Firma Elektro World
Nákupní centrum Globus
Sousedská 599
460 06 Liberec 6

V Liberci 4. 11. 2013

Věc: Reklamace notebooku značky ASUS X55A-SX115 zakoupeného dne 21.10.2013

Vážený pane, vážená paní,

rád bych uplatnil reklamaci notebooku značky ASUS X55A-SX115, který jsem zakoupil v prodejně Elektro World v obchodním centru Globus v Liberci dne 21.10.2013.

V prvních okamžicích používání jsem byl s PC velmi spokojen a nadšen, ale bohužel se postupně objevovaly určité nedostatky a notebook po dvou týdnech zcela přestal fungovat, aniž bych zjistil objektivní příčinu. Nejprve se po zapnutí notebooku ozývaly zevnitř nepravidelně hlasité rachtavé zvuky, které chvílemi ustávaly a opět se objevovaly. Tento stav trval asi týden. Pak zvuky zcela přestaly, ale tělo notebooku se začalo po chvíli práce nadměrně zahřívat. Zhruba po třech dnech nastala situace, kdy notebook přestal úplně reagovat na startovací tlačítko a již nelze zapnout. Z hlediska spotřebitele nedošlo k nevhodné manipulaci s výrobkem či k jiné činnosti, která by vedla k vzniklým závadám.

Z hlediska typu vady výrobku požaduji odstranění vady opravou, výměnou přístroje nebo odstoupení od smlouvy a okamžité vrácení peněz. Pokud se rozhodnete pro vrácení peněz, prosím o zaslání na bankovní účet číslo: 939472893 u České spořitelny pod variabilním symbolem 10.

Zcela nepoškozené reklamované zboží jsem patřičně opatřil originálním obalem a zasílám na adresu uvedenou v záručním listě. Přikládám zároveň kopii záručního listu a prodejního dokladu, abyste mohli objektivně ověřit datum prodeje reklamovaného výrobku.

Žádám o vyřízení reklamace notebooku do 30 dnů od jejího podání dle zákona o ochraně spotřebitele. Z hlediska serióznosti Vaší firmy, která působí na trhu již několik let, očekávám solidní jednání při reklamačním řízení.

Děkuji za kladné vyřízení reklamace.

S pozdravem,

Matěj Němec

E-mail: matej.anglicky@gmail.com

Adresa pro korespondenční kontakt:

Matěj Němec
U Slunce 32
460 05 Liberec 5

Takto napsaná reklamace by při uvedeném zadání byla nejenom kladně vyřízena prodávajícím, kdyby byla opravdová, ale jistě by získala výborné hodnocení u maturity z češtiny v části písemná práce.

ČTĚTE TAKÉ: Jak napsat skvělé vypravování u maturity z češtiny?

Proč by naše vzorové vypracování reklamace získalo excelentní hodnocení u maturity z ČJL?

  • dle zadání máme psát dopis o reklamaci – a my zadání dodržujeme
  • v zadání je uvedeno, co máme v reklamaci reklamovat – notebook – a my jej reklamujeme (pokud bychom si vymysleli něco jiného, mohli bychom u písemné práce i propadnout!)
  • vzorová reklamace je psána velmi formálně, což je vyžadováno
  • vzor neobsahuje gramatické ani pravopisné chyby
  • text obsahuje takovou slovní zásobu, která se při psaní reklamací používá (např. …požaduji odstranění vady opravou… atp.)
  • reklamace obsahuje všechny důležité části – adresu prodávajícího, datum a místo napsání reklamace, formální oslovení, text reklamace (co reklamujeme, proč, přílohy k reklamaci, naše očekávání, odkaz na spotřebitelské právo, formální rozloučení, podpis a kontakt na naší osobu)
  • text je dobře graficky členěn metodou vynechávání řádků mezi odstavci a jinými části textu – u maturity očekáváno
  • text odpovídá očekávanému rozsahu, tedy počtu slov daným zadáním (minimálně 250 slov)

Všem maturantům z češtiny přejeme při psaní reklamace v písemné práci, pokud si tento typ textu vyberete, mnoho úspěchů, Nový Amos.

ČTĚTE TAKÉ: Charakteristika u maturitní písemné práce z českého jazyka?

maturita-cestina-amos-itutoring-footer-content

3 comments

Lojzík

Rozhodně bych nepsal frázy: „Z hlediska spotřebitele nedošlo k nevhodné manipulaci…“. Hledisko, v primárním významu jakožto názor či pohled na věc, je zde zavádějícím. Přenesením významu by se dalo dosáhnout požadovaného výsledku, ale to do administrativního stylu nepatří. Výstižnějším vyjádřením je: „Ze strany spotřebitele…“

Lenka

Chtěla bych se zeptat, 4 roky jsem měla předmět obchodní korespondence, kde jsme probrali všechny možné druhy dopisů a vždy jsme psali datum a místo do pravé části stránky. Všimla jsem si však u Vás na stránkách i na stránka novamaturita.cz, že píšete datum a místo do levé části nad oslovení. Bude tedy chyba napsat datum tam, kam jsem zvyklá a naučená ho psát ? Děkuji za odpoveď.

Karel

Jakožto absolvent obchodní akademie v Českém Těšíně bych tuto písemnost stylizoval jinak. Například oblast adresáta: PSČ na jeden řádek s městem, věc: Reklamace notebooku. Za frázi: „S pozdravem“ se čárka nepíše, apod. Celou práci jsem nečetl, píšu postřehy jen k tomu co mi bylo trnem v oku.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *