Paměť mojí babičce

 

petra-hulova-pamet-moji-babicceMezi novodobými díly, které se objevují u ústní části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury, se nachází i próza české spisovatelky Petry HůlovéPaměť mojí babičce, odehrávající se v Mongolsku. Přečtěte si připravený výňatek, pokuste se vypracovat typové otázky a napište nám do komentářů, zda byste před maturitní komisí uspěli. Trénujte s Novým Amosem k maturitě z ČJL.

maturita-cestina-amos-itutoring-top-content

Výňatek uměleckého díla Paměť mojí babičce od Petry Hůlové

Ojuna se narodila za nejstrašlivější zimy, co pamatuju. Venku skučel vítr tak mrazivej, že se s každým mrknutím musely víčka od sebe znova a znova odtrhávat, a někdy, když jsem musela za stádem a pak už jsem byla večer cestou domů unavená, každý to trhnutí víček jsem víc a víc oddalovala a chtělo se mi sednout si na sníh a usnout. Taky dírky v nose se lepily a bolestivě to tahalo za chloupky. To je při každý naší zimě, jenže tehdy, když se rodila Ojuna, to bylo mnohem horší.
Zvířatům se propadly boky a lidem tváře, takže i mláďata vypadaly jako starci a malý děti dospělí vůbec nepouštěli ven. Přivazovali je k nohám postelí nebo je věšeli nad kamna do koženejch kolíbek, aby o ně nemuseli mít starost, když se vydali ovcím odhrabovat sníh.
Sněhu napadlo v zimě, kdy se Ojuna narodila, tolik, že se babička rozhodla zemřít, protože nevěřila, že takovou spoušť by mohla vydržet, a tak celý ty tři nejhorší měsíce pospávala u kamen pod houněma, zatímco táta vařil kozím a ovčím mláďatům silnej horkej čaj s mlíkem, aby přežily.

Velkej dobytek obvazoval starejma kůžema a křičel na koně, když viděl, že některej z nich už nechce žít. Dobrý koně, když umírali, tloukl tašůrem do zadku a do nohou, aby se postavili a pak je střílel, a Nara a já jsme se rychle běžely podívat, jak se umírající oči potahujou slepou blánou a slabiny se chvějou, jako by odháněly mouchy.

Zadání ústní zkoušky pro dílo Paměť mojí babičce spisovatelky Petry Hůlové

Charakteristika uměleckého textu s využitím vědomostí získaných přečtením celého díla a s orientačním zasazením do literárněhistorického kontextu:

  • Popište čas a prostor ve výňatku a vsaďte ho do kontextu celého díla.
  • Okomentujte lexikální a syntaktickou stránku textu a svá tvrzení doložte pomocí konkrétních částí výňatku.
  • Vsaďte prózu Petry Hůlové do kontextu české literatury.
maturita-cestina-amos-itutoring-footer-content

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *