Jako jedno z možných zadání, které se v maturitní písemné práci z češtiny objevuje a které si můžete vybrat, je i psaní textu publicistického stylu. Co si pod tímto pojmem představit a jak publicistický text k maturitě napsat co nejlépe? Vzor textu publicistického stylu není jediný návod jak napsat slohovou práci u maturity z češtiny na jedničku, podívejte se tedy i na další návody na psaní vynikajících slohových prací a buďte připraveni. Mnoho úspěchů u maturity nejen z češtiny, ale i ostatních maturitních předmětů přeje Nový Amos.
Co je to text publicistického stylu?
Z názvu tohoto slohového útvaru je patrné, že se jedná o text, který je po svém napsání předkládán publiku (publicistický), tedy veřejnosti. Je tedy vždy velmi důležité, abychom si uvědomili, pro jakou masu čtenářů (naše publikum) je náš text určen – podle našeho publika totiž budeme přizpůsobovat naše psaní textu.
ČTĚTE TAKÉ: Odborný popis v písemné práci u maturity z ČJ na výbornou?
Tři komunikační funkce publicistického textu
Při psaní publicistického textu zvažujeme zpravidla tři komunikační funkce – tento pojem si můžete představit jako důvod, proč text píšeme:
- informační funkce (chceme naším textem naše čtenáře o něčem poinformovat)
- přesvědčovací funkce (chceme naše čtenáře prostřednictvím našeho textu o něčem přesvědčit)
- zábavná funkce (chceme naše čtenáře naším textem pobavit)
Jak zjistit, zda psát text informativně, přesvědčivě, nebo zábavně?
To většinou zjistíte ze zadání maturitní písemné práce podle toho, kde se Váš text má objevit. V zadání např. stojí, že Váš text bude určen např. do časopisu o zdravé výživě – jedná se tedy o poměrně seriózní časopis. Je už potom jen na nás, zda text napíšeme informativně, přesvědčivě nebo zábavně.
ČTĚTE TAKÉ: Charakteristika u maturitní písemné práce z českého jazyka?
Jaké jazykové prostředky pro psaní publicistického textu zvolit?
Typickými jazykovými prostředky pro psaní publicistického textu je např. používání obrazných pojmenování, módních výrazů nebo frazeologizmů – jedná se tedy o prostředky, které celý text činí zajímavým a motivují čtenáře textu číst text dál, až do konce.
Mám psát text spisovnou češtinou, nebo mohu text psát hovorovou češtinou?
Opět zde velmi záleží na tom, kdo bude čtenářem Vašeho textu. Budete-li psát do zmíněného časopisu o zdravé výživě, bude čtenářem někdo, kdo se o danou problematiku zajímá (ne každý si kupuje časopis o zdravé výživě). Budete-li psát článek např. do bulvárního časopisu, bude Vašim čtenářem široká veřejnost, která se chce čtením textu pobavit a Vy můžete pro pobavení použít např. češtinu hovorovou nebo i slangové výrazy. Kdo je Vašim čtenářem textu je tedy, pro Váš jazyk použitý v textu, zásadní.
Jaké části má text publicistického stylu obsahovat?
Každý text publicistického stylu by měl obsahovat:
- titulek
- text (úvod, hlavní text, závěr)
Zcela povinnou součástí každého textu publicistického stylu je titulek. Váš titulek by měl vždy být zajímavý a měl by čtenáře zaujmout a motivovat jej pro pokračování ve čtení textu.
V hlavním textu doporučujeme zachovat logiku Vašeho psaní tím, že budete text psát v duchu úvod – hlavní text – závěr.
Pojďme se tedy podívat na vzorové zadání a vzorové vypracování textu na jedničku:
Zadání pro text publicistického stylu (ostré podzimní zadání písemné práce z ČJ v roce 2013):
Téma: „Čabajka, nebo jablko?“
VÝCHOZÍ TEXT:
Lidé jsou různí: někdo nedá dopustit na starou a osvědčenou českou kuchyni a knedlík je pro něho rájem pozemským. Jiný poobědvá hamburger, který zapije kolou. Někteří chroupou zeleninu, neslanou, nemastnou. Někdo snídá čabajku, jiný nesnídá vůbec. Jak se zorientovat v mnoha různých pohledech na správnou výživu?
Zpracování: libovolný text publicistického stylu o stravovacích návycích Čechů do časopisu o zdravé výživě (role výchozího textu inspirativní)
Vzorové vypracování textu publicistického stylu:
Jíme v Česku zdravě!
Jaké jsou stravovací návyky české populace? Odlišují se nějak Češi ve stravování od ostatních evropských národů? Udrží se v českých domácnostech tradiční česká kuchyně nebo podlehneme tlaku globální kuchyně? Na tyto otázky velmi často odpovídají odborníci na správnou výživu.
„Základní stravovací návyky se samozřejmě budují v rodinách. Dle průzkumu se mnoho českých rodin snaží zachovat tradiční ráz české kuchyně, který občas nabourá možnost návštěvy restaurace či rychlého občerstvení a využití nabídky globálních jídel. Vždyť klasický hamburger může velmi dobře konkurovat knedlu zelu vepřu či pizze, hlavně u mladé generace,“ podotýká přední odbornice v oblasti zdravé výživy MUDr. Lenka Horáková.
Dětští lékaři však upozorňují na hrozivý fakt, že dětská populace kvůli špatným stravovacím návykům trpí tělesnou nadváhou, což přispívá ke vzniku mnoha závažných onemocnění, jako je např. diabetes nebo artróza, kterými děti nikdy v takovém množství netrpěly. Dostupnost nevhodných potravin ve školách prostřednictvím prodejních automatů řeší v poslední době velmi zásadně ředitelé základních škol, kdy se snaží volit automaty pouze s nabídkou zdravých produktů, např. jogurtů, mlék, zeleninových salátů atd.
Hlavně mladé rodiny s dětmi upřednostňují zdravý životní styl a velmi dobře se orientují v nabízených produktech, což potvrzují výsledky průzkumu, které zveřejnila agentura „STEM“. Celkově se dotazovaní shodli, že zcela zásadní je pravidelný stravovací režim, jež dodržuje pouze 60 % populace. Není nad každodenní kvalitní snídani, která nás postaví na startovní čáru celého dne.
Samozřejmě stravovací návyky se od dob babiček změnily. Objevují se nové potravinové produkty, je celkově větší tlak reklam na spotřebitele. Někdy nakupujeme spíš obal než produkt. Zdravý životní styl vyžaduje, abychom více sledovali složení, energetickou hodnotu, kvalitu potravin. Celkově Češi patří v Evropě k národům, jenž se snaží občasně konzumovat zdravé potraviny a zatím více sledují samotnou cenu nabízených produktů.
Proč naše vzorové vypracování textu publicistického stylu získá vynikající hodnocení u maturity z českého jazyka?
- text dodržuje zadání, píšeme text publicistického stylu (článek) do časopisu o zdravé výživě
- náš text vychází z výchozího textu daného zadáním
- text obsahuje vhodný titulek, úvodní odstavec, hlavní text a závěrečné shrnutí – vše v kontextu zadání slohové práce
- text je psán informativně (jedna z komunikačních funkcí)
- text je psán spisovně – čtenářem jsou lidé, zajímající se o zdravou výživu (nejedná se o žádný „bulvární plátek“)
- text se odkazuje na odborné zdroje informací
- text je vhodně graficky členěn (nadpis je odsazen vynecháním řádku, odstavce jsou zřetelné na první pohled)
- text neobsahuje pravopisné chyby a slovní zásoba použitá v textu odpovídá tématu daného zadáním
- text počtem slov přesahuje 250 slov – dáno zadáním
Zvolíte-li si u státní maturity z českého jazyka psaní textu publicistického stylu, přejeme Vám mnoho úspěchů.
ČTĚTE TAKÉ: Úvaha u maturity z ČJ a jak ji napsat na jedničku?