Vypravování o nesnázích v milostném vztahu – vzor maturitní písemky z ČJ 2016 podzim

 

Vypravování je jedním z oblíbených slohových útvarů, který se často objevuje na maturitních písemkách z češtiny. Pokud se chystáte na maturitní zkoušku a chcete se dobře připravit, může vám pomoci vzorově vypracovaná maturitní písemná práce z češtiny 2016 podzim. Tento vzorový text vám ukáže, jak správně strukturovat vypravování, jak využít inspirativní text a jak dosáhnout co nejlepšího hodnocení. Nový Amos přeje všem maturantům úspěšné složení nejen maturitní písemky z češtiny, ale také v ostatních maturitních předmětech. Pečlivá příprava a klidná hlava vám pomohou uspět. Hodně štěstí u maturity!

Zadání vypravování, které se objevilo v ostré maturitní písemné práci z češtiny v roce 2016 na podzim

Klikaté cesty lásek

VÝCHOZÍ TEXT:

Prázdniny za dveřmi, nejhezčí období roku. Já ale zase celé léto strávím na brigádě ve výrobně lázeňských oplatek. Pan provozní, dva postarší zaměstnanci a já. Stále singl, stále bez peněz, přesto věčná optimistka Sára. Letos by prý naši sestavu měl obohatit syn paní majitelky František, který je neslyšící. To jsem teda na něj zvědavá.

(CZVV)

Zpracování: vypravování o nesnázích, které provázely zrod milostného vztahu mezi Sárou a Františkem, rozvíjející výchozí text

Vzorové vypracování slohového útvaru vypravování v ostré maturitní písemné práci z češtiny v roce 2016 na podzim

Láska, která přichází potichu

Léto začínalo a s ním i moje obvyklá brigáda ve výrobně lázeňských oplatek. Byla to monotónní práce, ale přinášela mi jistý pocit stability. Tento rok ale měla být trochu jiná – do našeho malého kolektivu přibyl nový brigádník, František, syn paní majitelky. Dozvěděla jsem se, že je neslyšící, což mě zprvu trochu vyvedlo z míry. Jak s ním budu komunikovat? A jak se s ním vůbec domluvím?

První setkání s Františkem bylo poněkud rozpačité. Neslyšel mé pozdravy, a tak jsem zůstala stát s nejistým úsměvem na tváři. Jak ale dny ubíhaly, začali jsme si k sobě nacházet cestu. Učila jsem se základy znakové řeči a on mi na oplátku ukazoval, jak efektivněji pracovat s oplatkovým těstem. I když jsme spolu nemohli mluvit slovy, naučili jsme se rozumět jeden druhému gesty, pohledy a úsměvy.

Jak týdny plynuly, mezi námi vznikalo stále silnější pouto. František mi každý den ukazoval, že láska nemusí být hlasitá ani okázalá – může být něžná, tichá a plná porozumění. Jednoho dne mi napsal krátký vzkaz: „Děkuji, že mě učíš slyšet tvé srdce.“ Tento okamžik mi navždy změnil život. Uvědomila jsem si, že láska je o víc než jen o slovech. Je o sdílení, vzájemné podpoře a hlubokém porozumění.

Léto skončilo a s ním i naše společná brigáda. Ale i když jsme každý šli svou cestou, vím, že František zůstane navždy součástí mého srdce. Naše cesty se možná rozešly, ale vzpomínky na tohle klikaté léto plné lásky mi zůstanou napořád.

ČTĚTE TAKÉ: Návod jak napsat vypravování na jedničku
SOUVISEJÍCÍ: Další vzory vypravování k maturitní písemce z češtiny

Proč by tento vzor vypravování získal u maturitní písemné práce z češtiny vynikající hodnocení?

  • Splnění zadání: Text splňuje zadání vyprávění o vzniku milostného vztahu mezi Sárou a Františkem.
  • Titulek: Titulek je výstižný a reflektuje hlavní myšlenku příběhu („Láska, která přichází potichu“).
  • Struktura: Text je přehledně strukturován s jasným začátkem, rozvinutím děje a závěrem.
  • Odkaz na výchozí text: Autor rozvíjí výchozí text, ale přidává vlastní kreativní prvky a detaily.
  • Jazyková úroveň: Jazyk je vhodný pro vypravování, obsahuje emocionální náboj a osobní zaujetí.
  • Charakteristika postav: Postavy jsou vykresleny s citem a jejich vývoj je uvěřitelný.
  • Dialogy a gesta: I když text obsahuje málo přímých dialogů, gesty a vnitřními monology je vztah mezi postavami dobře vyjádřen.
  • Vnitřní konzistence: Děj je soudržný, myšlenky na sebe logicky navazují a text má jasnou návaznost.
  • Osobní nádech: Autor projevil empatii a dokázal vytvořit silný emocionální příběh.
  • Délka: Text odpovídá požadovanému rozsahu slov, což ukazuje schopnost autora efektivně pracovat s textem.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *