Vypravování navazující na úryvek Alchymisty P. Coelha – vzor maturitní písemky z ČJ 2016 jaro

 

Vypravování, které vychází ze zadání maturitní písemné práce, je skvělou ukázkou toho, jak by mohla vypadat vzorově vypracovaná maturitní písemná práce z češtiny 2016 jaro. Příběh plynule navazuje na výchozí text a čtenáře vtáhne do atmosféry dění, což je klíčové pro úspěšné splnění zadání. Pokud hledáte inspiraci, jak se připravit na svou vlastní maturitní písemnou práci, může vám tento text posloužit jako cenný příklad. Přejeme všem maturantům úspěšné zvládnutí nejen maturitní písemky z češtiny, ale také všech dalších předmětů. S podporou od Nového Amose to jistě zvládnete!

Zadání vypravování, které se objevilo v ostré maturitní písemné práci z češtiny v roce 2016 na jaře

V poušti

VÝCHOZÍ TEXT:

„Já jsem vůdce karavany,“ prohlásil černooký vousáč. „Jsem vládcem nad životem a smrtí každého, koho vedu. Poušť je totiž jako rozmarná žena a muži z ní mohou zešílet.“

Karavana čítala asi dvě stě osob a dvojnásob zvířat. Byly v ní i ženy a děti a větší počet mužů ozbrojených meči a puškami.

(P. Coelho, Alchymista, upraveno)

Zpracování: vypravování, které navazuje na výchozí text

Vzorové vypracování slohového útvaru vypravování v ostré maturitní písemné práci z češtiny v roce 2016 na jaře

Putování pouští

Karavana se pomalu sunula pískem, každý krok byl těžší než ten předchozí. Slunce nemilosrdně pálilo a jeho žár dopadal na všechny, kteří se pokoušeli překonat nekonečnou rozlohu pouště. Vůdce karavany, černooký vousáč, vedl své lidi vpřed s nezlomnou jistotou. „Překonáme to,“ říkal si v duchu, ale věděl, že poušť je nevyzpytatelná. Mohl naplánovat každý krok, mohl pečlivě zvolit směr, ale vždy zde byla možnost, že se něco zvrtne.

Jedné noci, když karavana rozložila tábor, se začal zvedat vítr. Nejprve jen lehce, jakoby něžně hladil, ale brzy se změnil v zuřivou bouři. „Všichni zůstat u zvířat!“ zvolal vůdce, ale jeho hlas se ztratil ve vichru, který rychle sílil. Písek začal narážet do stanů, zvířata byla neklidná a lidé si zakrývali tváře šátky, aby se ochránili před drobnými zrnky, které se dravě opíraly do jejich kůže.

Bouře trvala celou noc. Když se ráno slunce opět vyhouplo nad obzor, byl tábor zpustošený. Několik velbloudů se ztratilo, stany byly potrhané a lidé vyčerpaní. Vůdce se však nevzdával. „Musíme pokračovat,“ prohlásil, když přistoupil k mužům, kteří se snažili opravit poškozený stan. „Poušť nás zkouší, ale my se nedáme.“

Cesta pokračovala dál. Písek se zdál nekonečný, vlnil se pod nohama a mizel za obzorem. Každý den byl zkouškou trpělivosti a vytrvalosti. Jednoho večera se však na obzoru objevil záblesk naděje – vzdálený obrys oázy. „Vidím ji!“ vykřikl jeden z mužů. Všichni se okamžitě obrátili tím směrem. Byla to oáza, místo klidu a vody, místo, kde mohli nabrat síly na další cestu.

Když dorazili, bylo to jako zázrak. Palmy se skláněly nad jezírkem, voda byla průzračná a studená. Lidé se s úlevou ponořili do vody, zvířata se napila a vůdce karavany se usadil na okraji oázy. Díval se na své lidi, jak se radují a odpočívají. „Poušť je jako rozmarná žena,“ pomyslel si. „Může nás mučit a zároveň obdarovat.“

Vůdce věděl, že cesta ještě není u konce, ale teď měli dost sil pokračovat. Poušť jim ukázala svou tvrdost, ale také jim dovolila pokračovat v putování. A to bylo pro vůdce karavany vítězstvím, protože i když poušť byla nevyzpytatelná, oni byli připraveni čelit jejím výzvám.

Proč by tento vzor vypravování získal u maturitní písemné práce z češtiny vynikající hodnocení?

  • Splnění zadání – Vypravování plynule navazuje na výchozí text, pokračuje v ději a rozvíjí atmosféru pouště.
  • Přehledná struktura – Text je rozdělen do logických odstavců, které odpovídají vývojovým fázím příběhu.
  • Úvod a závěr – Příběh má jasný úvod, který čtenáře vtahuje do děje, a závěr, který poskytuje uspokojivé uzavření.
  • Stylové zvládnutí – Jazyk je přizpůsoben charakteru vyprávění, je živý a dynamický, což napomáhá budování napětí (např. „Bouře trvala celou noc. Když se ráno slunce opět vyhouplo nad obzor, byl tábor zpustošený“).
  • Dialogy – Použití přímé řeči přispívá k autenticitě postav a dynamice příběhu (např. „Musíme pokračovat,“ prohlásil, když přistoupil k mužům…).
  • Atmosféra a napětí – Text úspěšně buduje napětí a vytváří živou atmosféru pouště (např. „Písek začal narážet do stanů, zvířata byla neklidná…“).
  • Charakterizace postav – Vůdce karavany je vykreslen jako silná a rozhodná postava, která čelí výzvám s odvahou a odhodláním.
  • Výběr slov – Jazyk je bohatý a pečlivě zvolený, což přispívá k obrazotvornosti čtenáře (např. „Slunce nemilosrdně pálilo…“).
  • Tematická hloubka – Příběh nejen že sleduje dobrodružství v poušti, ale také se dotýká hlubších témat, jako je odvaha a vytrvalost.
  • Titulek – Název „Putování pouští“ je výstižný a odpovídá obsahu textu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *