V maturitní písemné práci z češtiny 2016 se v jarním termínu standardně objevilo 10 slohových zadání, ze kterých si každý maturant mohl vybrat to jemu k napsání nejpříjemnější. Mohli jste ve své maturitní písemné práci psát vypravování, článek, úřední dopis, úvahový text, rozhovor, referát nebo zprávu. Přinášíme vám inspirativní vzorové vypracování jednoho slohového útvaru, které by v této části maturity z českého jazyka získalo vynikající hodnocení. Vybrali jsme vypravování. Mnoho úspěchů všem maturantům nejen u maturity z českého jazyka, ale i v ostatních maturitních předmětech, Nový Amos.
Ostré zadání vypravování, které se objevilo v písemné práci z ČJL v roce 2016
Ztráta paměti
VÝCHOZÍ TEXT
Erik se probouzí v nemocnici. Z posledních sedmi dnů svého života si vůbec na nic nevzpomíná. Až příchod nečekané návštěvy způsobí, že se mu z paměti vynoří první mlhavá vzpomínka. Od tohoto okamžiku se Erikovi postupně začínají vybavovat jednotlivé události…
(CZVV, inspirováno www.csfd.cz)
Zpracování: vypravování o událostech v Erikově životě, které vedly ke ztrátě paměti
ČTĚTE TAKÉ: Vzorová zadání k ústní zkoušce z češtiny a literatury k maturitě
Vzorové vypracování slohového útvaru vypravování 2016 na výbornou
Ztráta paměti
Erik se probouzí v nemocnici. Z posledních sedmi dnů svého života si vůbec na nic nevzpomíná. Až příchod nečekané návštěvy způsobí, že se mu z paměti vynoří první mlhavá vzpomínka. Od toho okamžiku se Erikovi postupně začínají vybavovat jednotlivé události z předešlých dnů. Z jakési blízkosti slyší známý výrazný hlas: „To jsem rád, že jsi konečně otevřel oči!“ „Ahoj Petře!“
„Poslední dny byly děsivé, když nikdo nevěděl, co s tebou vlastně bude, kámo! I lékaři byli skeptičtí k tvému zdravotnímu stavu!“ „Co se vlastně stalo? Kde to jsem? Všude kol mne samé přístroje! Nemůžu se hýbat! Petře, pomoz mi se zvednout!“ „To nejde, Eriku, musíš ležet! Ty si fakt nic nepamatuješ?“ „Matně si vzpomínám na hroznou zimu! Jo, počkej! Vždyť jsme vlastně před týdnem odjeli do Alp na Mont Blanc.“ „No, vidíš, přeci si jenom vybavuješ pár skutečností. Celý rok jsme přeci plánovali překonání horského masivu.“ „Něco se mi vybavuje! Slunce! Svítilo a my vystupovali horskou cestou přímo k vrcholu. Počkej, ale pak se mi ztrácí souvislost! Proč jsem tady?“ „Najednou se pokazilo počasí, proto asi ta zima. Chtěl jsi dosáhnout vrcholu stůj co stůj. Přemlouvali jsme tě, abychom postavili základní tábor a přenocovali, ale ty jsi nechtěl.“ „Jo, už vím, pohádal jsem se se Zuzkou!“ „Po hádce ses rozhodl jít sám. Začalo sněžit a foukal silný vítr.“ „Jasně! Musel jsem si dokázat, že jsem chlap a něco přeci vydržím. Vzpomínám si. Pomalu se dostávám k vrcholu. Najednou vpravo vidím nějakou cestu. Nebyla v horolezeckém průvodci značená. Půjdu po ní, alespoň budu na vrcholu dřív. Únava ovládá mé tělo, ale zvládnu to! Dokážu Zuzce, že nejsem srab. Najednou cítím, jak ztrácím pevnou půdu pod nohama. Řítím se svahem dolů. Snažím se zachytit cepínem, ale ten mi proklouzl mezi prsty. Už vidím jen a jen bílo!“
„Když jsme viděli, jak se zásadně zhoršilo počasí, okamžitě jsme zavolali horskou službu! Počkali, až ustane vítr a vydali se tě hledat! Našli tě asi po hodině na planině pod skalním útesem se zlomenou nohou a těžkým otřesem mozku.“ „Úsměv! Zuzky úsměv! Viděl jsem ho!“ „Zuzka byla s tebou ve vrtulníku, když tě převáželi do nemocnice.“ „Musím se jí omluvit. Udělal jsem hloupost. Jsem rád, že všechno dobře dopadlo a jsem zase mezi svými.“
ČTĚTE TAKÉ: Jak zvládnout ústní zkoušku z českého jazyka a literatury u maturity
Proč by vzor získal vynikající hodnocení?
-
Jasná struktura příběhu: Vypravování má jasný začátek, střed a konec. Děj je logicky uspořádán a postupně se odhalují jednotlivé události, které vedly ke ztrátě paměti.
- Využití výchozího textu: Text efektivně využívá výchozí situaci (Erikovo probuzení v nemocnici a ztráta paměti) jako základ pro další rozvíjení příběhu.
- Dialogy: Příběh obsahuje přirozené a věrohodné dialogy mezi Erikem a Petrem, které přispívají k dynamice a autentičnosti textu.
- Progresivní odhalování informací: Erik si postupně vzpomíná na události posledního týdne, což čtenáře udržuje v napětí a zároveň postupně osvětluje příčiny jeho stavu.
- Emoční zapojení: Příběh dobře pracuje s emocemi, od napětí a strachu až po úlevu a usmíření, což čtenáře více vtahuje do děje.
- Realistický popis situace: Text zahrnuje detaily, které dodávají příběhu na realističnosti, jako popis náročné horské túry a zhoršení počasí.
- Přirozený vývoj postavy: Erikův charakter je dobře vykreslen. Jeho vnitřní konflikt, kdy si chce něco dokázat, a následné uvědomění si chyby, přidává hloubku příběhu.
- Jasný závěr: Vypravování končí uspokojivým a uzavřeným závěrem, kde se Erik smiřuje se svými chybami a cítí úlevu z toho, že je v pořádku.
- Styl a jazyk: Jazykové prostředky a styl vypravování jsou na vysoké úrovni, vhodně využívají slovní zásobu a větnou skladbu, což příběh činí čtivým a poutavým.
-
Dodržení zadání: Příběh přesně splňuje zadání, tedy vypravování o událostech, které vedly ke ztrátě paměti, a zároveň se drží stanoveného tématu.